Prevence bolesti zad

.

V dnešní době už mnoho lidí pracuje z domova na PC. Takže je to pracovní prostředí jako každé jiné a je potřeba si je i v domácím prostředí vytvořit takové, aby nám zajišťovalo nejlepší pracovní výkon, i při jiných denních činnostech. Doma si takové prostředí můžeme vytvořit přesné takové, které nám podle parametrů naší postavy bude nejlépe vyhovovat. Na pracovišti to bývá v praxi složitější. Ne vždy jsou v zaměstnání optimální pracovní podmínky.
anatomie člověka
Většina bolestí zad je způsobena nevhodným chováním k páteři – tím máme na mysli, že vykonáváme jednostrannou práci v nevhodné poloze. Ať je to špatné sezení, práci v lehkém předklonu, zdvíhání břemen a podobně. Tento typ bolestí není nemoc, ale je to realita dnešního způsobu žití.
Nejčastěji pociťujeme bolest v bederní a krční oblasti a mezi lopatkami.

Příčin je hodně: vadné držení těla při dlouhém sezení, déle trvající předklon, ochablé zádové, šíjové a břišní svalstvo i nedostatek pohybu na čerstvém vzduchu. Všude tam, kde jsou svaly a vazy jednostranně přetíženy, pociťujeme bolest. Pokud nevhodné zatěžování páteře trvá delší dobu, trvalá bolest v bederní a krční páteři vás dovede až k lékaři.
Je dobré si zapamatovat a řídit se několika zásadami, abychom těmto bolestem předcházeli:
masáž zad 
Ø  SEZENÍ
Při sezení u počítače nebo čtení, by jste měli sedět na celé ploše sedáku židle. Důležité je mít správně nastavené bederní opěrky a výšku sezení. Sedět zpříma: nohy v kolenou by měly tvořit pravý úhel. Výška očí a monitoru PC by měla být vzdálená od 45-70cm.

Nezapomeňte, že sezení by mělo být svým způsobem též dynamické = často měnit polohy při práci. Velmi důležité je, aby jste si při sezení uspořádali ergonomicky správně pracovní místo.
 
Ø  DRŽENÍ HLAVY
Pokud si uvědomíte, že hlava váží 3-5kg a máte skloněnou šíji, tak zavěsíte hlavu do šíjového svalstva, které se za chvíli unaví. Proto svaly reagují bolestí.

.

Je důležité, aby hlava byla vyvážená. To znamená, aby střed hlavy byl vertikálně nad středem páteře. Pak vaše šíjové svalstvo nebude přetěžováno.
 
Ø  ZVEDÁNÍ BŘEMEN
Správný postup při zvedání břemen je ten, že vtáhnete břicho a záda (trup) držíte toporně. Pak se toporně předkloníte, ale trup i kyčelní klouby jsou stále rovné!! Poté pokrčíte kolena a z této pozice zvedáte břemeno natažením v kolenou.

Nezapomeňte, že při všech činnostech si držíte záda rovně – toporně. Předkláníte se pouze v kyčlích.
 cvičící žena
Ø  VSTÁVÁNÍ Z LŮŽKA
Správné vstávání z lůžka nepodceňujte. Pokud chcete vstát a nemít bolesti, nejdříve se otočte na bok a pak pomocí rukou, se z lehu na boku posadíte a po krátké chvilce vstanete.
 
Některé svaly našeho těla mají tendenci se zkracovat. Jsou to hlavně svaly zabezpečující vzpřímený postoj. Tyto svaly je vhodné protahovat strečinkem – pokud možno několikrát v týdnu.

Prevence bolesti zad
4 (80%)2
.

Published by na-dlani.cz